cywilizacyjny i sytemowy

Spojrzenie na rzeczywistość z systemowego punktu widzenia, gdzie podstawą jest poszukiwanie wartości wspólnych, a stanowiących podstawę tworzenia wspólnot.

Ten blog znajduje się w serwisie PoczetRP.pl   Dowiedz się więcej »
 strona główna działy tagi o autorze szukaj 
Dyskusje2016.03.26 06:58

Śmierć Chrystusa - alternatywnie

   
 

Ostatnio „modne” jest tworzenie historii alternatywnych. Czyli, co by było, gdyby …

W tej konwencji można się też zastanowić nad alternatywą dla śmierci Chrystusa. Czy była ona konieczna?

Tu natychmiast pojawi się chór głosów „odsądzających od czci i wiary”, wykazujących schizmę i ingerencję w Boże Zamiary.

Czy rzeczywiście samo rozważanie kwestii jest przekraczaniem granic mentalnych?


 

 

Zacząć trzeba od opisów występujących w Ewangeliach, gdzie Chrystus przewiduje swoją śmierć i wskazuje na jej konieczność. To sytuuje rozważania w roli sprzecznych z Bożymi Zamiarami. Jest jednak też i wątpliwość – modlitwa w Ogrójcu, kiedy to jeszcze istniała niechęć do poddania się  temu scenariuszowi. Czyli nawet wtedy sytuacja nie była jednoznacznie przesądzona – istniała alternatywa.

 

Jednak te uwagi nie dotyczą samego wyboru wypełniania misji przez Chrystusa, a okoliczności z nią związanych. Chodzi tu z jednej strony rozważenie jak potoczyłyby się losy narodu żydowskiego, gdyby przyjął naukę Chrystusa. Bo przecież było to możliwe; tłumy ludzi słuchały Jego nauk, a nie głosił żadnych haseł, które wywołałyby reakcję Rzymu.

Druga opcja to sytuacja, gdy Piłat nie godzi się na skazanie Chrystusa i uwalnia go – dając mu przy tym ochronę przed żydowskimi fanatykami.

 

Czy wskazane scenariusze nie były możliwe?

W pierwszym przypadku zmienia się niewiele; akceptując Jego naukę – Sanhedryn zapewne pozwoliłby Chrystusowi na pobyt przy świątyni i utworzenie odrębnej szkoły. Pojawiłoby się szereg sporów ideowych, polemik, wyjaśnień, które z czasem ukształtowałyby inną mentalność żydowską. Czy zablokowałoby to pojawienie się chrześcijaństwa?

A niby dlaczego? Moim zdaniem – przeciwnie. Nowa wizja organizacji relacji społecznych miałaby tym sposobem dużo większe możliwości oddziaływania. Mogłaby być prezentowana w dużo szerszym zakresie i rozprzestrzeniać się szybciej.

 

Druga możliwość – uwolnienie Chrystusa przez Piłata. Taka opcja także wydaje się lepsza z punktu widzenia rozwoju głoszonej Dobrej Nowiny.

Owszem, Chrystus nie zostałby zaakceptowany w Jerozolimie i zapewne musiałby usunąć się gdzieś na obrzeża – jako nazarejczyk. Prawdopodobnie utworzyłby zgromadzenie – wspólnotę, gdzie stosowane byłyby jego wskazania, ale sama idea promieniowałaby konkurując z innymi. Wszak Chrystus stwierdził, że przekazał Apostołom całą swą wiedzę. Zatem ich rolą  byłoby krzewienie jej pośród społeczeństwa przy możliwości wyjaśniania wątpliwości u samego Źródła. Czyli także większe możliwości poszerzania przekazu.

 

Wybrane rozwiązanie – wstrząśnięcie sumieniem ludzi nie było ówcześnie aż tak nośne. Dopiero nadzwyczajne okoliczności „wymusiły” na Apostołach potrzebę głoszenia Ewangelii.

 

I uwaga końcowa. Samo zdarzenie (czyli życie i śmierć Chrystusa), miało miejsce na obrzeżach cywilizacji – daleko od centrów władzy. Traktowane jest przez nas jako centralne dla losów ludzkości.

Tymczasem o takiej roli można mówić w odniesieniu do naszego kręgu kulturowego; wszak wpływ tej idei na Chiny, czy Indie nie był i dalej nie jest duży. Jakie są zatem podstawy dla traktowania zdarzenia jako istotnego dla całej ludzkości? Czy da się to wykazać?

 

 
1570 odsłon
zaloguj się lub załóż konto by oceniać i komentować   
Tagi: Wiara, wiedza, cywilizacja, filozofia, wartości.
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie   
Mariusz Głowiński, 2016.03.26 o 15:03
Odnoszę wrażenie, że nie bardzo Pan rozumie. Modlitwa w Ogrójcu, to nie dowód na alternatywę, to dowód na człowieczeństwo Syna Bożego. Nie umiera na krzyżu jako bóg, ale jako człowiek - który "panicznie" boi się śmierci.
Jaki wymiar miałaby śmierć w męczarniach boga, który jak chce , to się boi, jak chce , to nie, gdy chce to czuje ból, gdy chce , to ból zamienia np. w przyjemne doznania smakowe.
Co do geograficznego zasięgu chrześcijaństwa, to może nie o to chodzi , że jest to jedyna recepta na zbawienie - globalnie, ale recepta na zbawienie w naszym "klimacie". Może są różne drogi dotarcia do Boga, przy czym samochód nie może jechać torami, a pociąg szosą, mimo, że oba te szlaki prowadzą w jedno miejsce. Ale to tylko takie gdybanie.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie   
Krzysztof J. Wojtas, 2016.03.26 o 15:06 → Mariusz Głowiński, 2016.03.26 o 15:03
Modlitwa w Ogrójcu to przecież dowód na to, że przeznaczenie nie jest jednoznacznie ustalone; być może takie było zamierzenie, ale wymagało zgody Syna, czyli dobrowolne podporządkowanie się.znaczny - to przeczyłoby istnieniu wolnej woli.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie   
Mariusz Głowiński, 2016.03.26 o 18:25 → Krzysztof J. Wojtas, 2016.03.26 o 15:06
Imperatyw kategoryczny a wolna wola. Czasami tak się zdarza, że niby mamy wybór, a jakoby go nie było. Wszystko zależy, jak ważne dla człowieka są zasady, jak ważny jest jego szacunek do samego siebie. Myślę , że zlepek słów: Bóg , Honor , Ojczyzna nie jest przypadkowy.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
login:
hasło:
  odzyskaj hasło
Załóż konto, aby mieć więcej możliwości, np. komentowania artykułów.
najnowsze komentarze
Re: Polityka wschodnia: Rosja
Krzysztof J. Wojtas
Re: WIGILIA MIŁOŚCI
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński
Re: WIGILIA MIŁOŚCI
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas
Re: Krzyżowanie Drogi, Prawdy, Życia
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński
Re: Krzyżowanie Drogi, Prawdy, Życia
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Krzysztof J. Wojtas → Mariusz Głowiński
Re: Śmierć Chrystusa - alternatywnie
Mariusz Głowiński → Krzysztof J. Wojtas
Re: Kwestie dyskusji
Krzysztof J. Wojtas → Piotr "Turbanator" Świtecki
Kwestie dyskusji
Piotr "Turbanator" Świtecki → Krzysztof J. Wojtas
Re: Państwo etyczne; 500 +
Krzysztof J. Wojtas → Piotr "Turbanator" Świtecki
Re: Państwo etyczne; 500 +
Piotr "Turbanator" Świtecki → Krzysztof J. Wojtas
Re: Założenia programowe
(konto techniczne) → Krzysztof2
Re: Założenia programowe
Krzysztof3 → Krzysztof J. Wojtas
więcej…